Wat zijn Antioxidanten?

16 februari 2022

Antioxidanten…Wat zijn dat nou eigenlijk? Hier wordt vaak over gesproken als het om gezondheid en voeding gaat, maar wat zijn het en wat doen ze?

Antioxidanten in voeding

We zullen uitleggen wat antioxidanten zijn, waarom ze belangrijk zijn voor je lichaam en natuurlijk ook voorbeelden noemen van voeding waarmee je ze voldoende tot je kan nemen. Heb je het over antioxidanten, dan heb je het ook over vrije radicalen en oxidatieve stress. De betekenis van deze termen zullen we ook uitleggen.

Wat zijn antioxidanten nu precies?

Antioxidanten zijn door de mens gemaakte, of ook natuurlijke stoffen, die bepaalde schade aan je cellen (celschade) kunnen voorkomen of vertragen. Een eetpatroon met veel groente en fruit, liefst minimaal 500 gram per dag, is wat wij adviseren voor een optimale gezondheid. Dit levert goede bronnen van antioxidanten. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat antioxidantsuppletie, dus in de vorm van voedingssupplementen, gunstig is om de kans op ziekte te verkleinen.

Antioxidanten in je voeding

Allemaal leuk en aardig. Maar waar vind je die gezonde stofjes dan? Dit vraag jij je vast af. Voorbeelden van antioxidanten zijn:

  • Vitamine A, C en E
  • Selenium
  • Carotenoïden: bèta-caroteen, lycopeen, luteïne en zeaxanthine.

En je raad het misschien al, deze stoffen zitten veel in groente en fruit.

Wat doen antioxidanten

Wat doen die antioxidanten, dus die stofjes uit jouw groente- en fruitconsumptie, voor jou en je lichaam? Hiervoor is het belangrijk om te weten wat vrije radicalen en oxidatieve stress zijn en wat het effect hiervan is op je lichaam.

Vrije radicalen

Dit zijn zeer onstabiele lichaamsmoleculen die op een natuurlijke wijze gevormd worden als je bijv. sport of als je lichaam jouw voedsel omzet in energie. Daarnaast kan je lichaam ook blootgesteld worden aan vrije radicalen door allerlei omgevingsinvloeden. Denk bijvoorbeeld aan luchtvervuiling of sigarettenrook. Vrije radicalen zijn er altijd.

Deze celschade is een natuurlijk proces. Je leeft! Maar balans is ook hier meer dan belangrijk. En in onze maatschappij blijkt voor velen deze balans in het lichaam zoek. Antioxidanten maken van vrije radicalen weer stabiele lichaamsmoleculen.

Het effect van antioxidanten op vrije radicalen

Oxidatieve stress

De vrije radicalen die zich in je lichaam vormen, kunnen oxidatieve stress ontwikkelen. En dat is wat je graag wilt voorkomen. Waarom? Deze fysiologische stress, is een proces dat cel beschadiging in werking zet waarbij uiteindelijk cellen zich kunnen gaan ontwikkelen tot ziekte.

Denk aan kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson, oogziekten en leeftijdsgebonden netvliesslijtage. Deze oxidatieve stress doet jou en je lichaam sneller verouderen. En hé, naast ziekte willen we die rimpels toch ook zo lang mogelijk uitstellen?

Antioxidanten herstellen dus de vrije radicalen en voorkomen zo oxidatieve stress.

Oxidatieve stress door vrije radicalen

Waarom zijn antioxidanten zo belangrijk?

Antioxidanten zijn dus stoffen die enorm belangrijk zijn om celschade te voorkomen of te repareren. Zo kun je jouw lichaam behoeden voor een te snelle veroudering of ernstigere ziektebeelden. Ongeacht je leeftijd.

Door ouderdom, dus naarmate de jaren verstrijken, verliest het lichaam het vermogen om de effecten van vrije radicalen te bestrijden. Dus met andere woorden: hoe ouder je wordt hoe meer vrije radicalen en dus oxidatieve stress optreedt in het lichaam. Dit is onze “normale” veroudering.

Echter, fijn(er) oud(er) worden is dus een keuze vanuit leiderschap over jouw lijf. Als jij je eetstijl in een vroeg stadium onder de loep neemt en meer antioxidanten tot je gaat nemen, treedt er een verbeterd lichaamsproces met gezondheidswinst in werking. En dat voorkomt dus dat je, in onze ogen, ziek oud wordt. Maar weet ook dat het dat het nooit te laat is om hiermee te beginnen.

Zie het als volgt: een toegangshek wat jouw erf afsluit, verweert en verroest door de weersomstandigheden. Om die roest te voorkomen, behandel je het hek zodanig dat het langzamer achteruit gaat. Zo kan het langer zijn werk blijven doen als afscherming van jouw terrein en het buitenhouden van indringers. Het verroestingsproces, is dus het proces van oxidatieve stress door een teveel aan vrije radicalen in jouw lichaam. En die behandeling? Dat is jouw leefstijl met een eetpatroon met voldoende antioxidanten.

Hoe zorg ik voor opname van voldoende antioxidanten?

Probeer voldoende groente en fruit per dag te eten, liefst minimaal 500 gram. Lukt dit niet, kies dan een voedingssupplement om de hoeveelheid antioxidanten die je binnenkrijgt te verhogen. Ook noten (selenium) zijn een goede bron van antioxidanten.

Natuurlijk is je eetpatroon niet het enige middel voor een gezond leven. Hierbij horen ook beweging en mentale gezondheid. Schakel hulp in als je niet weet hoe je dit moet aanpakken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Copyright 2022 Menuut. Alle rechten voorbehouden.
Menuut Whatspp chat
Verstuur via Whatsapp
cloud-downloaduser linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram