OERsterk richtlijnen

21 november 2021

Het OERsterk eetpatroon is niet voor iedereen even bekend, dus we willen hier de richtlijnen van OERsterk leven met je delen.

  • Eet zoals de natuur het heeft bedoeld: de oermens at bladeren, kruiden, wortels, knollen, insecten, wild, gevogelte, eieren, schaaldieren, vissen, noten, zaden en vruchten.
  • Zorg voor variatie in je voeding: probeer iedere maand minimaal 100 voedingsmiddelen te eten.
  • Eet dagelijks minimaal 500 gram groente (alle kleuren van de regenboog).
  • Eet dagelijks ongeveer 200 gram fruit, liefst volgens het seizoen.
  • Vermijd geraffineerde suiker en kunstmatige koolhydraten als brood, pasta en aardappelen. De moderne mens heeft deze niet veel nodig. Eet liever natuurlijke koolhydraten als pastinaak, koolraap, knolselderij en pompoen.
  • Eet dagelijks plantaardige eiwitten als paddenstoelen, groene bladgroenten, zeegroenten, noten en zaden.
  • Eet een paar keer per week dierlijke eiwitten als gevogelte of vis.
  • Eieren mogen dagelijks gegeten worden. Vermijd bewerkt (rood) vlees.
  • Eet eenmaal per week vette vis, en probeer minimaal een keer per week zeegroenten te eten.
  • Varieer dagelijks vitale vetten als olijfolie, zeegroenten, avocado, lijnzaad, walnoot, pompoenpitten, roomboter en kokosolie, olijfolie liever voor koud gebruik (extra vierge).
  • Vermijd plantaardige omega-6 vetzuren in zonnebloemolie, sojaolie, maïsolie, saffloerolie, pinda en pakjes en zakjes.
  • Vermijd plantaardige margarine en halvarine.
  • Drink dagelijks voldoende water en kruidenthee. Geniet ook op zijn tijd van een koffie, espresso of een glas biologische rode wijn.
  • Vermijd suikerhoudende frisdranken en vruchtensappen. Fris je water liever op met fruit en kruiden.
  • Beperk de inname van zuivel. We kunnen prima zonder.
  • Beperk het gebruik van alcohol tot één glas per dag. Drink het liefst biologische rode wijn.
  • Gebruik dagelijks kruiden en specerijen. Het zijn de preventieve medicijnen van de natuur.
  • Kies liever voor een natuurlijk zout als keltisch zeezout of Himalayazout in plaats van geraffineerd keukenzout.
  • Sla eens per week een maaltijd over (intermittent fasting).
  • Het gebruik van voedingssupplementen is mogelijk niet noodzakelijk tegen klachten, maar wel voor een optimale gezondheid. Denk aan vitamine D3, magnesium en een plantaardige omega-3.
  • Eet in goed gezelschap. De voedingswaarde is veel beter dan datgene wat op je bord ligt.
  • Geniet! Ook als je eens wat minder gezond eet. Voel wat optimale brandstof voor jouw motor is.
  • Leer koken, word weer manager over je eigen voeding. Geef deze wijsheid door aan je (klein)kinderen.
  • Voel je niet schuldig als je eens iets ongezonds eet. Probeer de balans van 80:20 aan te houden: 80 % binnen de natuur (oervoeding) en 20% buiten de natuur (bewerkt voedsel). Of plan een terugvaldag(deel) per week en geniet van bier en pizza.
  • Beweeg dagelijks, het liefst buiten en voor de maaltijd (nuchter).
  • Vermijd lang stilzitten.
  • Vind je (levens)doel: waar beweeg je heen? (spirituele voeding)
  • Daag je geest regelmatig uit met een goed boek, een cursus of andere verdieping (geestelijke voeding).
  • Werk aan negatieve emoties en overtuigingen.
  • Slaap voldoende (minimaal een blok van 7,5 uur aan elkaar).
  • Besteed meer tijd aan de mensen die je lief zijn, zorg voor een steunende sociale omgeving (sociale voeding).
  • Heb regelmatig lichaamscontact, van knuffelen, vrijen tot een ontspannende massage.
  • Doe meer dingen waar je energie van krijgt.
  • Vermijd chronische stress: zet balans op één. Concreet: houd ieder uur een microbreak van 2 minuten.
  • Gebruik yoga, meditatie of mindfulness bij stress én preventief.
  • Droom groot en werk klein: verander 1 gewoonte per week.


De voeding binnen de OERschijf kun je samenvatten in onderstaand schema: De OERschijf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Copyright 2022 Menuut. Alle rechten voorbehouden.
Menuut Whatspp chat
Verstuur via Whatsapp
cloud-downloaduser linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram