De Keto Griep!

19 november 2021

Je hebt eindelijk de stap gezet om gezonder te gaan eten! Goed gedaan! Maar wist je dat dit niet betekent dat je je meteen beter voelt? Dat je je zelfs de eerste dagen slechter kunt voelen? Dit is de keto griep of koolhydraten koorts! Wat is dat? Dat lees je hier.

Het effect van suiker op je lichaam

Je lichaam kan op verschillende manieren energie maken en wel uit de koolhydraten, vetten en eiwitten in de voeding. Koolhydraten, en dan met name de kortketen koolhydraten, ofwel de suikers, kan je lijf hiervoor het makkelijkst omzetten in glucose. Als je dus gewend bent om veel suikers te eten, dan is je lichaam dus gewend om makkelijk en snel energie tot zijn beschikking te hebben in de vorm van glucose uit koolhydraten. Dit resulteert vaak in flink wat schommelingen in je bloedsuiker en dus ook in verhoogde aanmaak van insuline om alle glucose op te kunnen slaan. Dit kan uiteindelijk zelfs leiden tot insuline resistentie.

Als je nu ineens minder suiker gaat eten, dan moet je lichaam dus een andere manier vinden om zijn energie te verkrijgen. Dit vergt aanpassingsvermogen en tijd. Je lichaam gaat in de meeste gevallen energie maken uit vetten (vetzuren). Dit proces heet met een mooi woord ketogenese en zorgt voor meer ketonen in je lichaam.

Hoe ontstaat de keto griep?

Doordat het lichaam ketonen gaat gebruiken als energiebron krijg je uiteindelijk minder schommelingen in je bloedsuiker en minder afgifte van insuline.

Het lichaam heeft echter vaak tijd nodig om zich aan te passen aan de energievoorziening uit vetverbranding. Het vermogen van het lichaam om vet te verbranden is vaak verminderd. Hierdoor kunnen dus klachten ontstaan. Denk aan:

  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Trillerigheid
  • Slecht slapen
  • Spierpijn
  • Misselijkheid

Deze symptomen verdwijnen als het lichaam zich weer heeft aangepast aan de vetverbranding.

Wat kun je doen om minder ziek te worden van de keto griep?

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om sneller van de keto griep verschijnselen af te komen.

Zorg in ieder geval dat je voldoende water drinkt en blijf in beweging! Het helpt vaak om je lichaam aan te zetten tot vetverbranding, zodat deze zich weer het snelst heeft aangepast aan de nieuwe situatie.

Bij de voeding die wij adviseren (soft paleo) is geen sprake van een echt ketogeen dieet. De klachten zullen dus waarschijnlijk veel minder zijn dan hierboven beschreven, omdat je wel degelijk nog koolhydraten en vezels eet. Je zult echter veel minder ‘snelle’ koolhydraten gaat eten. Je kunt dus wel degelijk bovenstaande symptomen ervaren.

We willen bereiken dat het lichaam metabool flexibel is, dus zowel energie kan halen uit koolhydraat- als vetverbranding en zich dus kan aanpassen aan het aanbod. Je kunt dit proces versnellen door bijvoorbeeld intermittent fasting toe te passen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Copyright 2022 Menuut. Alle rechten voorbehouden.
Menuut Whatspp chat
Verstuur via Whatsapp
cloud-downloaduser linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram