Soft Paleo

21 november 2021

Het grootste deel van onze recepten voldoen aan het principe van een OERsterk leefstijl. Dit dieet wordt vaak in één adem genoemd met het Paleodieet, bijvoorbeeld door het Voedingscentrum.

Dit is echter niet hetzelfde. Wij zullen uitleggen wat het verschil is.

OERsterk voeding

OERsterk is geen dieet. Het is een leefstijl. Je doet het ‘niet voor even, maar voor het leven’ zullen we maar zeggen. De gedachte achter OERsterk is dat je eet zoals de natuur het heeft bedoeld. Je eet hierbij dus vooral:

  • Bladgroenten
  • Kruiden
  • Wortels
  • Knollen,
  • Wild
  • Gevogelte
  • Eieren
  • Schaaldieren
  • Noten
  • Zaden
  • Vruchten
  • Paddenstoelen

Het advies is daarbij te variëren en te streven naar minimaal 100 verschillende voedingsmiddelen per maand en dagelijks zeker 500 gram groenten en 200 gram fruit te eten.

Probeer voedingsmiddelen met suiker, zuivel, peulvruchten, granen en groenten die tot de nachtschade (tomaat, aubergine, paprika, aardappel, pepers, goji-bes) behoren te vermijden of te beperken. Ook het gebruik van rood vlees moet worden beperkt. De mens bleek vroeger namelijk een betere visser dan een jager.

Een belangrijke regel binnen OERsterk is de 80:20 regel. Probeer dus 80% van de tijd te eten zoals de natuur het heeft bedoeld, maar voel je dus niet schuldig als je af en toe wat bewerkte voeding eet. Je mag dus best een keer een avondje pizza eten.

OERsterk is meer dan voeding alleen. Het is een samensmelting van voeding en leefstijl. Lees meer over OERsterk eten in de OERsterk Richtlijnen met daarbij de OERschijf.

Paleo leefstijl

Ook de Paleo leefstijl is gebaseerd op hoe de oermens leefde. Dus in de tijd van de jagers en de verzamelaars. Ook binnen Paleo worden vooral groente, vlees, vis, eieren, fruit, noten en zaden gegeten. Bij Paleo wordt naast gevogelte ook veel rood vlees gegeten. Bij het Paleo voedingspatroon zijn granen, zuivel, peulvruchten en nachtschades echt verboden terrein.

Hier ligt dus een belangrijk verschil met OERsterk.

Verder zijn er veel overeenkomsten in de voeding en leefstijl van OERsterk.  

Onze voeding: Soft Paleo

We weten veel over hoe de mensen vroeger leefden en aten, maar niet alles. Ook lijken er wat nieuwe inzichten te zijn ontstaan.

Ter discussie staan vooral zuivel, granen en nachtschades. Het moeten zeker niet de belangrijkste voedingsmiddelen zijn binnen het hele voedingspatroon. Het kan echter voor de meeste mensen geen kwaad om af en toe wat melkproducten of granen (gluten) te eten.

Zeker als melkproducten gefermenteerd zijn kunnen we er vaak beter mee omgaan. Je kunt dus best soms wat kaas of creme fraiche eten bij een maaltijd.

Hetzelfde geldt voor af en toe iets van granen, zoals volkorenbloem of in de zon gerijpte nachtschades

We hanteren dus de voedingsmiddelen vanuit het OERsterk principe en breiden dit iets uit met af en toe wat (gefermenteerde, rauw melkse) zuivelproducten, graanproducten of in de zon gerijpte nachtschades.

Gebruik deze producten wel alleen als je weet dat je hier tegen kan. De meeste mensen zijn prima in staat een kleine hoeveelheid melkproducten, granen en nachtschades te verteren.
Mensen met lactose intolerantie of een gluten intolerantie kunnen hier problemen van ondervinden. Heb je dus deze klachten, of merk je dat je bijvoorbeeld een opgeblazen gevoel of diarree krijgt na het eten van granen of zuivel? Beperk je dan tot de OERsterk voedingsmiddelen.

Naast het beperken van zuivel en graan zijn er dus nog een aantal voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden:

  • Sterk bewerkt voedsel, dus voeding met veel E-nummers
  • Peulvruchten
  • Soja
  • Transvetten
  • Vet vlees
  • Fructose

Dit leggen we uit in ons blogartikel ‘Welke voedingsmiddelen kun je beter laten staan?’.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Copyright 2022 Menuut. Alle rechten voorbehouden.
Menuut Whatspp chat
Verstuur via Whatsapp
cloud-downloaduser linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram