Welke voedingsmiddelen kun je beter laten staan?

21 november 2021

Er zijn een hoop voedingsmiddelen die je prima kunt eten, maar ook voedingsmiddelen die je beter kunt beperken of zelfs vermijden.

Wat je wel kunt eten en nog meer kunt doen voor een gezond lichaam kun je terugvinden in de OERsterk richtlijnen.

Hier zullen we het vooral hebben over wat je beter niet kunt eten en ook waarom.

Welke voedingsmiddelen moet je vermijden?

We beginnen met de voedingsmiddelen die je het beste helemaal niet kunt eten.

Sterk bewerkt voedsel

Je moet bedenken dat elke bewerking van voedingsmiddelen zorgt dat de voedingswaarde verminderd. Ook toevoegingen met E-nummers kun je beter mijden. Dit zijn stoffen die in het eten worden gestopt, om de verminderde voedingswaarde te compenseren.

Peulvruchten

Peulvruchten bevatten anti-nutriënten. Deze stofjes zijn door de plant gemaakt om deze peulvruchten (de zaden van de plant) te beschermen. Deze stoffen kunnen echter de darmwand beschadigen.

Soja

Ook een peulvrucht, dus liever niet eten vanwege de antinutriënten. Daarbij kan soja een schadelijke invloed hebben op je schildklier. Soja kan namelijk jodium binden, waardoor je minder schildklierhormoon kunt aanmaken.

Transvetten

Transvetten zijn vetten die ontstaan bij de verwerking (vaak verhitting) van onverzadigde vetzuren. De onverzadigde vetzuren raken hierbij geoxideerd. Transvetten zijn onnatuurlijk en kunnen schadelijk zijn voor het lichaam.

Vet rood vlees

Dieren in het wild hebben minder vet in de spieren. Het vet dat in de spieren zit is door de spier heen verdeeld.

Dieren die voor hun vlees worden gehouden en vaak weinig bewezen hebben een vetlaag op de spier en dus niet door het spierweefsel heen.

Rood vlees bevat daarnaast suikermoleculen die voor het mensenlichaam, lichaamsvreemd zijn. Dit zijn namelijk de glycanen, waaronder Neu5Gc. Als je dit veel eet, kan dit zorgen voor chronische activatie van je immuunsysteem wat kan leiden tot wat we noemen de ‘Westerse welvaartsziekten’, zoals suikerziekte en reumatische artritis.

Suiker

Suiker heeft een verslavende werking en kan zorgen voor bloedsuikerschommelingen. Als je veel suikers eet kun je problemen krijgen in de vorm van insulineresistentie en uiteindelijk zelfs suikerziekte. De schommelingen in je bloedsuiker zorgen ook voor een hongergevoel, waardoor je dus ook meer kans hebt op gewichtsproblemen. Te veel aan opgenomen suiker zal als vet worden opgeslagen, omdat de opslag van glucose (in de vorm van glycogeen) beperkt is in het lichaam.

Welke voedingsmiddelen kun je het beste beperken?

Er zijn ook voedingsmiddelen die je in kleine hoeveelheden best weleens kunt eten. Dit hangt wel af van je eigen lichaam. Het gaat hier namelijk om zuivelproducten en granen. De ene persoon kan deze producten prima verteren en dus in beperkte hoeveelheid nuttigen. Mensen met een intolerantie kunnen deze voedingsmiddelen het beste mijden. Ook mensen met een auto-immuunziekte kunnen sterker reageren op anti-nutriënten.

Zuivel

Zuivelproducten bevatten lactose. Het enzym lactase is nodig om lactose af te kunnen breken in voor het lichaam opneembare stoffen. Niet iedereen kan lactase maken. Hierdoor kan dus niet iedereen goed zuivelproducten verteren. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een opgeblazen buik of diarree.

Gefermenteerde melkproducten, zoals yoghurt en kaas, bevatten minder lactose en kunnen dus vaak beter verdragen worden dan ongefermenteerde melkproducten als melk.

Daarnaast bevat zuivel melkeiwitten, namelijk caseïne. Dit behoort tot de anti-nutriënten en is moeilijker verteerbaar en kan effect hebben op het endorfinesysteem in de hersenen. Omdat melk ook weer afkomstig is van zoogdieren, bevat het Neu5Gc, wat zoals eerder gezegd kan zorgen voor chronische activatie van het immuunsysteem en gezondheidsproblemen.

Granen

Granen bevatten vaak gluten, wat ook anti-nutriënten zijn. Mensen die gluten niet kunnen verteren kunnen hierdoor irritatie krijgen van de darmwand. Dit kan zelfs leiden tot een ‘lekkende darm’. Er komen daarbij meer stoffen in de circulatie terecht dan normaal, wat weer zorgt voor activatie van het immuunsysteem om deze stoffen weer op te ruimen. Het immuunsysteem wordt weer overprikkeld, waardoor je dus weel allerlei gezondheidsproblemen kunt krijgen door chronische ontstekingen in het lichaam.

Nachtschade groenten

Dit zijn groenten binnen een bepaalde plantenfamilie, de nachtschades. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de tomaten, aubergine, aardappel, pepers en paprika. Deze groenten bevatten ook anti-nutriënten die voor irritatie van de darm kunnen zorgen en hiermee een verstoring van het immuunsysteem.

Als je deze groenten toch in beperkte hoeveelheid wilt eten kun je het beste kiezen voor zongerijpte groenten. De zon zorgt namelijk voor afname van de hoeveelheid anti-nutriënten. Kweek deze groenten dus in je eigen tuin of koop ze van een biologische oorsprong en niet kas gekweekt.

Wat mag je dan wel eten?

Als je bovenstaande hebt gelezen lijkt het misschien niet zo, maar je mag eigenlijk heel veel wel eten. Dus bijna alle groenten en fruit, eieren, noten, paddenstoelen, kruiden, vis, schaal- en schelpdieren en gevogelte vlees. Daarnaast ook de plantaardige zuivelvarianten, zoals kokosyoghurt, haver fraiche, amandeldrink, noem maar op. Genoeg om maandelijks tot minimaal 100 verschillende voedingsmiddelen te komen en elke maand 3 x per dag een ander recept op tafel te zetten!

Smokkelen mag, nee moet

Onthoud altijd de 80:20 regel. Het is bijna onmogelijk om 100% gezond te eten. Probeer 80% van de tijd gezonde voeding te eten en gebruik de overige 20% om af en toe eens te smokkelen. Zo blijft het leuk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Copyright 2022 Menuut. Alle rechten voorbehouden.
Menuut Whatspp chat
Verstuur via Whatsapp
cloud-downloaduser linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram