Futloos en moe gevoel? 3 tips om weer energie te krijgen.

13 december 2021

Iedereen is weleens moe. Iedereen slaapt weleens te kort en voelt zich de dag aansluitend moe. Als je af en toe een korte nacht maakt en je dan moe voelt is er in principe niks aan de hand. Na een paar goede nachten is deze moeheid vaak wel over. Maar wat als je je altijd moe en ook futloos voelt?  Alles wat je doet kost moeite en je kan eigenlijk aan niets anders denken dan aan slapen? Maar als je dan in bed ligt kun je de slaap niet vatten? Hoe komt dat? En wat kun je eraan doen? Wij geven je 3 tips!

Oorzaken van een futloos en moe gevoel

Moeheid kan verschillende oorzaken hebben. Je moet hier denken aan lichamelijke oorzaken, maar zeker ook aan psychische oorzaken.

Lichamelijke oorzaken van vermoeidheid

Lichamelijke oorzaken hebben te maken met de conditie van je lichaam. Dus eigenlijk met alles wat je met je lijf doet, dus ook wat je erin stopt. Lichamelijke oorzaken zijn bijvoorbeeld

  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Ongezonde voeding
  • Overgewicht
  • Ondergewicht
  • Roken
  • Alcohol drinken (meer dan 1 of 2 glazen per dag)
  • Drugs
  • Medicijngebruik
  • Bloedarmoede
  • Pijn
  • Chronische ziekte, zoals kanker, hartproblemen, longproblemen, en MS of suikerziekte
  • Slaapapneu

Al deze oorzaken hebben uiteindelijk invloed op je conditie. Helaas kun je niet al deze problemen zelf aanpakken, maar een aantal zeker wel, al dan niet met wat hulp van buitenaf. Dus probeer voldoende te bewegen en gezond te eten, let op je gewicht en gebruik liefst niet te vaak genotsmiddelen.

Psychische oorzaken van moeheid

Door waar je in je hoofd mee bezig bent kun je ook moe worden. Dus hoe je je voelt en waar je aan denkt hebben grote invloed op je fitheid. Oorzaken van psychische moeheid zijn:

  • Stress door problemen, te hard werken of bijvoorbeeld overspannenheid
  • Een ingrijpende gebeurtenis, zoals een verhuizing of het overlijden van een dierbare
  • Depressie
  • Angstaanvallen

Psychische oorzaken van vermoeidheid zijn vaak moeilijk zelf op te lossen. Het is echter wel van het grootste belang om hiermee aan de slag te gaan. Probeer over je problemen te praten met mensen die je vertrouwt. Hou regelmatig een pauze tijdens je werk. Neem je werk niet mee naar huis. Ga naar een professional als je er zelf niet uitkomt.

Geen energie om er wat aan te doen

Dit is een heel herkenbaar gevoel. Je zit in een vicieuze cirkel. Deze zal helaas niet vanzelf worden doorbroken. Hier moet je zelf actief mee aan de slag willen gaan, anders lost de vermoeidheid niet op en zul je zelfs alleen maar moeier worden. De knop moet dus om, maar hoe?

3 tips om je van futloos weer fit te voelen!

Zoals beloofd geven we 3 handvatten om weer tot jezelf te komen en je weer fit en energiek te gaan voelen.

Tip 1: Beweeg voordat je gaat eten

Probeer voldoende te bewegen. Het klinkt misschien tegenstrijdig, want je bent toch moe? Maar juist beweging zal er voor zorgen dat je uiteindelijk weer energie krijgt. Je metabolisme gaat weer aan en je gaat vet verbranden. Wanneer je voor het eten beweegt verbrand je eerst reserves, die je daarna met je voeding weer aanvult.

Als je eet voordat je beweegt zijn je reserves nog niet aangesproken en bouw je alleen maar meer reserves en dus lichaamsvet op. Door eerst te bewegen kan je lichaam zich hierdoor weer makkelijker aanpassen aan veranderingen. Je stofwisseling wordt flexibel en je voorkomt overgewicht.

Beweging kan ook gewoon een rondje wandelen zijn hè. Bouw het rustig op wanneer dat nodig is. Sport je al regelmatig? Probeer dat dan eens voor het eten te doen in plaats van er na en ervaar wat het voor je doet.

Tip 2 Gezonde voeding

Als je moe bent heb je vaak trek in snacks. Dit is echter meer vulling dan voeding. Probeer voeding te kiezen die je energie geeft en niet alleen maar zorgt voor vulling.

Probeer meer groente te eten. Probeer daarbij ook gevarieerd te eten om de goede mix aan voedingsstoffen binnen te krijgen. Eet minder bewerkte en snelle koolhydraten zoals bijvoorbeeld brood, pasta, aardappelen, koek, snoep, frisdrank en vruchtensappen. Deze zorgen voor grote schommelingen in je bloedsuiker en je lichaam verbruikt deze suikers heel snel. Daardoor ben je dus ook weer snel moe. Eet in plaats daarvan meer natuurlijke koolhydraten zoals pastinaak, koolraap, zoete aardappel of pompoen. Hier komen de suikers langzamer vrij en heb je er dus veel langer energie van.

Tip 3 Herstel je bioritme

We voelen ons vaak moe als ons bioritme is verstoord. Je bioritme kan verstoord raken door stress, veel blauw licht ’s avonds, te hoge temperatuur, eten op verkeerde momenten en bijvoorbeeld zaken als een nachtdienst.

Je kunt je bioritme op de volgende manieren herstellen:

  • Voldoende slaap op het juiste moment, dus ’s nachts! Je kunt vaak beter slapen als je overdag voldoende natuurlijk licht ziet, dus voldoende buiten bent! Gebruik daarnaast geen beeldschermen of andere bronnen van blauw licht in de avond. Lukt dat (nog) niet, dan in ieder geval 1 uur voor dat je gaat slapen geen beeldschermpje meer.
  • Let op de momenten dat je eet. Eet liefst niet meer na 20:00 uur ’s avonds. Eten kan de aanmaak van je slaaphormoon remmen. Drink ook geen koffie, zwarte thee of alcohol en eet ook liefst geen chocola als je last hebt van slaapproblemen.
  • Beweeg genoeg overdag. Ook weer niet ’s avonds. Hierdoor stijgt je lichaamstemperatuur, waardoor je ook weer minder slaaphormoon aanmaakt.

Zorg dus dat je overdag beweegt en eet en ’s nachts slaapt! Schakel hulp in als het je zelf niet lukt om de omslag te maken van futloos naar fit.

Reageer op deze blog

  1. Dank voor deze tips. Voor mij niet nieuw omdat ik al 2 jaar OERsterk leef (zo veel mogelijk). Staat klein foutje in de tekst: bij tip 1, laatste zin van 1e paragraaf staat: wanneer je voor het eten eet.
    Fijne dag en hartelijke groet,
    Anja

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Copyright 2022 Menuut. Alle rechten voorbehouden.
Menuut Whatspp chat
Verstuur via Whatsapp
cloud-downloaduser linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram